Frieslandfotografie_366Vandaag de voorlopig laatste foto. Ben een jaar geleden gestart met een 365 dagen project. Niet elke dag een nieuwe foto maken, maar heb een selectie gemaakt uit wat naar mijn idee de betere foto’s waren, die ik dit jaar gemaakt heb. Dat waren er volgens mijn camera ruim 50.000!

Ongeveer 3 maanden nadat ik begonnen ben had ik al een nominatie te pakken bij een fotowedstrijd, waarbij ik eigenlijk op het laatste moment nog een vijftal foto’s ingezonden die ik gemaakt heb tijdens het Fries straatfestival in Leeuwarden. Deze nominatie was voor mij van onschatbare waarde. Uiteindelijk ben ik als tweede geëindigd. Dit heeft mij in ieder geval gemotiveerd om door te gaan, met fotograferen.

Nu komt het 365 project tot een einde, met een foto van een foto. Oranjekoek! Deze foto is gemaakt in het Fries Museum tijdens de openingsdag. Volgens mij hangt deze er nog steeds.

Wat heeft dit mij nu opgeleverd?

Alhoewel ik ruim 30 jaar niet meer actief gefotografeerd heb, deze hobby op mijn 50ste weer opgepakt heb, het toch een geweldige hobby blijkt te zijn, waar ik veel plezier aan beleef. Het begon met mijn passie zwart/wit. En dan voornamelijk natuur fotografie. Na mijn bezoek aan het Fries straatfestival heb ik ook straatfotografie ontdekt als een andere interessante manier om foto’s te maken. Ook veel sportfotografie gedaan, en reportages gemaakt.

Van elke 100 foto’s blijven er gemiddeld 3 tot maximaal 5 over. Dat betekend heel veel foto’s weggooien in de prullenbak. Maar gelukkig kan dit in dit digitale tijdperk.

Fotobewerking

Alhoewel ik veel software getest heb, gratis en open source software, steekt er maar 1 programma met kop en schouders bovenuit en dat is Lightroom. Photoshop heb ik mij nooit mee bezig gehouden omdat ik vind dat een foto uit de camera moet komen en alleen bewerkt moet worden in kleurstelling en sfeer en niet gemanipuleerd. Ik heb dus nooit foto’s mooier gemaakt dan dat ze zijn.

Tips

Ik kijk nu al ruim 1 jaar elke week een aflevering van The Grid van Scot Kelby. Als je Engels verstaat is dit een enorme bron van inspiratie, zeker The blind photo critiques waarbij inzendingen van fotografen beoordeeld worden.  Hier wordt op een opbouwende manier uitleg gegeven waarom een foto goed is en waarom niet. Je kunt trouwens meestal de eerste 10 tot 15 minuten overslaan omdat Kelby zichzelf graag hoort praten, maar als ze een keer los gaan heb je er ook echt wat aan.

Internet wat werkt wel en wat niet

Toen ik begon heb ik bijna alle  mogelijkheden onderzocht om je foto’s via internet onder de aandacht te brengen.

  • Frieslandfotografie op Facebook
    Werkt matig ondanks meer dan 100 likes, nauwelijks reacties
  • Frieslandfotografie Tumblr
    Werkt zeer matig. Wel is het mooi dat je hier foto’s klaar kunt zetten en deze automatisch op je facebook pagina geplaatst worden.
  • Frieslandfotografie WordPress
    Mooi gratis pakket om een weblog mee te maken, TIP!
  • Frieslandfotografie op Flickr
    Helemaal Top! binnen een jaar tijd al meer dan 115.000 foto’s bekeken, ook goed voor inspiratie en natuurlijk gratis 1 terra byte aan opslagruimte, dit maakt echt het verschil
  • Frieslandfotografie om ZOOM
    Zeer matig ben hier al lang mee gestopt

Tot zover, bedankt en tot ziens!

Frieslandfotografie.

